لباسهای پشمی را چگونه باید اتو کرد

لباسهای پشمی را چگونه باید اتو کرد؟ چرا نباید لباس های پشمی را مستقیماً اتو کرده روش اتو کردن آنها را بنویسید.

اتو به صورت مستقیم  باعث از بین رفتن الیاف لباس های پشمی ، فرم لباس و ظاهر اولیه ی ان و موجب تغییر شکل لباس و ازبین رفتن مقاومت آن می شودوهم چنین الیاف لباس کش می اید.

روش صحیح اتو کردن این گونه لباس ها

۱ . پارچه نخی تمیزی را نمناک کنید و روی آنها قرار دهید این کار باعث می شود اتو به طور مستقیم به لباس تماس نداشته باشد. سپس به اتو کردن مشغول شوید

۲. توجه داشته باشید که اتو نباید با پارچه  اصلی تماس داشته باشدو هم چنین نحوه ی اتو کردن باید به صورت پرس باشد یعنی اتو را به صورت پرس می گذاریم و بر می داریم

 

علایم بین المللی پوشاک و نگه داری از آنها را بنویسید.

معمولا کارخانه ها بر روی پوشاک،علایمی نصب می کنند که طرز نگهداری و شستشوی آن ها را مشخص می کند.مصرف کنندگان در صورت توجه به این علایم و رعایت آنها می توانند مدت زمان بیشتری از پوشاک خود استفاده نمایند.در این جا بعضی از این علایم را مشاهده می کنید:

۱. تشت : ‌درجه حرارت هنگام شست و شو

۲. مثلث : مجاز به استفاده از مواد سفید کننده

۳.اتو :‌اتوکشی مانعی ندارد

۴. دایره : می توان از خشک شویی استفاده کرد

 

در سال ۱۹۷۲ قانون تهیه و الصاق این لیبل ها به محصولات پارچه ای و انواع پوشاک به اجرا درآمد و در سال ۱۹۸۴ اصلاحاتی در آن صورت گرفت.این قانون شامل البسه ای نظیر کفش،دستکش و کلاه و دیگر لوازم جانبی چون کمربند و کراوات هم می شود.چرم و جیر هم در این فهرست قرار دارند و لیبل باید طوری نصب شود که موجب بد شکلی البسه نشده،کنده نشود و رنگ آن هم ثابت باشد.در سال ۱۹۹۷ استفاده از علایم تصویری برای این منظور مجاز اعلام شد و قرار بر این شد که در ۱۸ ماه اول،تصویر همراه با نوشته باشد تا ابتدا معنی تصاویر برای همه مشخص شود.

 

استفاده از نشانه های تصویری به جای نوشته به این دلیل است که تجارت جهانی پوشاک  به علائمی استاندارد نیاز داشت تا بتواند در بازار جهانی از اعتبار بر خوردار شود.این کار ارزان تر هم بود چرا که در غیر این صورت تولید کنندگان موظف بودند به سه زبان انگلیسی،فرانسه و اسپانیایی لیبل تهیه کنند.

 

 پنج نشانه اصلی برای نوع نگهداری یک جنس مورد استفاده قرار می گیرد.مجموعه ای از نقاط یا خطوط برای اطلاعات بیشتر به کار میرود.نقاطی که به این نشانه ها اضافه می شوند به معنای بالا رفتن حرارت هستند.برای مثال یک نقطه در ماشین لباسشویی به معنی دمای پایین برای پارچه های ظریف است.دو نقطه به معنی حرارت متوسط برای لباس هایی که بعد اتو می شوند و سه نقطه به معنی حرارت بالا برای پارچه های کتانی و پنبه ای است.نشانه های اصلی گاهی با علامت های دیگری همراهند.نبودن خط در زیر نشانه ی شستشو به معنی سرعت معمولی شستشو،یک خط به معنای شستشوی ملایم ودو خط برای شستشوی بسیار ملایم است.وجود یک ضربدر بر روی یک نشانه یک علامت اخطار است.این علامت بر روی نشانه خشک شویی به این معنی است که این جنس نباید خشک شویی شود.

 

علایم بین المللى دستورالعمل مراقبت از لباس ها و پارچه ها اغلب به نوع شست و شو، اعم از شست وشوى دستى یا ماشین، درجه حرارت آب شست وشو، امکان یا عدم امکان استفاده از رنگ  ها، نحوه خشک کردن پارچه، روش و درجه حرارت براى اتوکشى آن دلالت دارند.

شما هم اگر مایلید لباس هایتان از عمر طولانى برخوردار شوند بهتر است پیش از شروع شست وشوى البسه، به دستورالعمل های شستشوی هر لباس توجه کنید.

درجه شستشوی لباس
درجه شستشوی لباس

علامت مربوط به شست و شو به شکل یک تشت آب است که درجه حرارت آب به سانتى گراد بر روى آن نوشته شده است،

شستشو با دست
شستشو با دست

 چنانچه به جاى عدد مربوط به درجه حرارت آب، نقش یک دست بر روى آن باشد نشان دهنده لزوم شست وشوى دستى- وطبیعتاً استفاده از آب ولرم- است.

 

استفاده از خشک کن
استفاده از خشک کن

 نقش دایره اى درون یک مربع، علامت مربوط به استفاده از خشک کن است. چنانچه این نقش با ضربدرى بر روى آن دیده شود، به این معنى است که استفاده از خشک کن براى این لباس خاص مناسب نیست.

 

 علامت مثلث نشانه استفاده از سفید کننده ها است و چنانچه ضربدرى بر روى آن باشد نباید از سفید کننده براى پارچه یا لباس مورد نظر استفاده کرد.

 

اتو
اتو

 امکان استفاده از اتو نیز علامتى به شکل اتو دارد که میزان حرارت آن از ملایم تا متوسط و داغ به وسیله ۱ تا ۳ نقطه بر روى تصویر اتو نشان داده مى شود.

همچنین امکان استفاده از خشک شویى با دایره اى که حرفP انگلیسى بر روى آن نقش بسته مشخص مى شود.

این علایم بین المللى بر روى لباس ها و محصولات پارچه اى اغلب کشورها مورد استفاده قرار مى گیرد، ضمن آنکه برخى از این دستورالعمل ها با پیام هاى کوتاه درج شده نیز همراه هستند که گاه به یک زبان، و در مورد محصولات شرکت هاى معتبر، به چند زبان ارائه شده اند.